FFS

FDFD

تاریخچه

اولین جنگ چریکی ثبت شده 360 سال قبل از میلاد در چین بود هنگامیکه امپراطور هوانگ در جبهه ای وسیع با نژاد (میائوبرمیری تسی یائو )درگیر شده بود بوقوع پیوست.در این نبرد امپراطوری هوانگ در نتیجه استفاده از عوامل چریکی بر دشمن فائق گشت و در زمان انقلابهای آمریکا و فرانسه و جنگ شبه جزیره ای در سال 1808 صورت وجودی بخود گرفت.در سال 1812 جنگجویان نا منظم قزاق در خاک روسیه به نیروهای منظم روسیه کمک شایان نموده و عقبه ارتش فرانسه را قطع و ارتش بزرگ فرانسه را در هم شکست.

نمونه هایی از جنگهای چریکی

اسپانیا

زمانیکه ارتش نیرومند ناپلئون قصد تسخیر اسپانیارا داشت دهقانان و مردم محلی برای مقابله با ارتش ناپلئون بکاربرده شدند و به این ترتیب یک نیروی آموزش دیده پراکنده با تجهیزات کم و ناقص توانست هفت سال در مقابل یک دشمن قوی که نیروهای متعلم و دولتهای مقتدر را به لرزه در آورده بود ،مقاومت کند.

روسیه

پارتیزانهای روسی در خطوط مواصلاتی آلمانها که با سرعت به سمت مسکو پیشروی میکردندچنان خطراتی را برای نیروهای آلمانی پیش آوردند که اهمیت آن کمتر از مقاومت نیروهای منظم روسی در مقابل حملات کوبنده آلمانها نبود که مقر هماهنگی آن در مسکو و پایگاه عملیاتی آن در منطقه دشمن بود و قابل ذکر است که در حلول دو شب متوالی 8600 هدف را منفجر نموده اند.

فرانسه

پس از اشغال فرانسه توسط آلمان نازی نهضت مقاومتی در سراسر فرانسه توسط افسران و افراد متخصص آموزش دیده و توانستند در عملیات نامنظم لشکر ده هزار نفری زرهی آلمان را که بسوی فرماندهی در حرکت بود بطور کامل از بین ببرند.

جمهوری اسلامی ایران

جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار بزرگترین جنگ چریکی قرن را در اوائل جنگ بنام ( فتح یک ) در عمق 150 کیلومتری مرز ایران و عراق در منطقه کرکوک توسط واحدهای نامنظم چریکی خود انجام داد که تلفات بیشمار و تجهیزات و امکانات متعدد دشمن را توانست منهدم و از بین ببرد.

ماهیت جنگ چریکی

الف ) جنگ چریکی با اهداف آزادیبخش

جنگ چریکی آزادیخواهانه توسط مردم یک کشور و در جهت کسب استقلال و آزادی مردم آن کشور بر علیه نیروهای اشغالگر خارجی دولت دست نشانده خارجی و دولتهای مستبد و یا بر علیه نیروهای مشترک خارجی و داخلی اجرا میگردد.نمونه جنگ چریکی آزادیخواهانه یک ملت بر علیه اشغالگر بیگانه را در الجزایر بر علیه دولت دست نشانده خارجی و در افغانستان و لبنان و فلسطین مشاهده شده و میشود.

ب ) جنگ چریکی با اهداف استعماری

کشورهای استعمارگر جهان همواره در پی تسلط بر ملتهای ممالک مترقی و انقلابی جهان بوده و هستند و جهت رسیدن به این هدف اقدامات همه جانبه ای در ابعاد سیاسی ، نظامی ، اقتصادی ، فرهنگی بر علیه کشورهای مورد نظر اعمال میدارند.یکی از شیوه های استعمار ایجاد گروهها بصورت آشکار یا مخفی و با خط مشی سیاسی ، نظامی و یا سیاسی نظامی در کشورهای مورد نظر میباشد.این گروهها سعی میکنند افکار و عقاید حکومتی را توسعه دهند که نمونه های جنگ چریکی با اهداف استعماری که توسط گروههای وابسته به ابرقدرت شرق و غرب بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است را توسط سازمان منافقین ، چریکهای فدائی ، حزب منحله دمکرات و گروهک کومله ، ... میتوان نام برد که بحمد الله همگی با شکست مواجه شده است و نمونه های دیگر در کشورهای نیکاراگوئه و کوبا را میتوان نام برد.
نویسنده: FSDF ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , 15rand.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com